22 februari 2008

Bloggfråga bloggsvar 1

Anna frågade en fråga som jag inte kommer lyckas svara kortfattat på så vi tar det i ett helt blogginlägg. Jag snor konceptet lite från Martin Elissons blogg. (ena medlemmen i Hästpojken och sångare i gamla underbara Bad Cash Quartet)
För övrigt en trevlig blogg som alla bör kolla in då och då. Tyvärr har den inte RSS.

Jag vet inte riktigt när jag kände att jag inte kände för att bli äldre. Däremot vet jag vad som bidrog till känslan.
När jag gick på gymnasiet var jag en korkad, deprimerad idiot som gick in i den onda cirkeln att skolka en massa. Det slutade med att jag gick 1,5 år längre så istället för att gå ut gymnasiet som tonåring gick jag ut och skulle fylla 21 år 3 månader senare.
2 år liksom bara sprang förbi mig medan jag var kvar på samma plats. Nu fyller jag 22 om några dagar och jag har inte direkt kommit så mycket längre.
Jag har vänner som förlovat sig, gift sig, skaffat barn. Alla bor själva och några rentav i hus. Själv har jag inte pengar nog för att flytta hemifrån och som det ser ut kan jag inte lyckas med det på ett tag.
Så i grunden handlar det inte så mycket om att jag varken vill bli yngre eller att jag inte vill bli äldre. Det handlar snarare om att min ålder är äldre än vad jag kommit i livet, vilket är jävligt jobbigt.

Nu har jag dock fixat en plan för att försöka komma ikapp. Lite av en nödlösning då det var pga plugg jag kom efter i livet. Kanske är det också plugg som kan få mig tillbaka på rätt punkt.
Det finns något otalt mellan mig och att plugga och jag kanske faktiskt behöver visa för mig själv att jag kan klara det, för att förstå att jag faktiskt kan klara av ett jobb och då vågar ge mig på arbetsmarknaden lite aggressivare för att få ett.
Mitt mål för att hinna ikapp är att gå på Komvux i höst och fixa mig ett slutbetyg från gymnasiet.
Jag hoppas även att jag samtidigt kan hitta och komma in på någon folkhögskola som inte kräver slutbetyg. Då lyckas jag ju nämligen också att flytta hemifrån. Annars får det bli någon utbildning som kräver att jag flyttar till ny stad till våren, men i stort sett alla programutbildningar börjar väl tyvärr på hösten och då har jag lyckats fylla 23 och jag kan bara ana vilken ångest jag kommer ha om jag fortfarande bor hemma då.

Jag hoppas du blev nöjd med svaret, Anna.... och tack för kommentaren. Sådana vill vi ha fler utav!

Ikväll ska jag nog vara med i bordshockeyturnering och dricka öl så det är lika bra jag laddar upp med att... plocka ur diskmaskinen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar